BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / De Wereldreis / Filipijnen / De Adembenemende Filipijnen

De Adembenemende Filipijnen

Met het plannen van onze wereldreis hadden we de Filipijnen in eerste instantie niet ingepland. Naarmate we er meer over te weten kwamen en op aandringen van Nancy, hebben we er toch voor gekozen om af te reizen naar deze mooie eilanden archipel! 😛 Het land heeft daarnaast ook Spaanse invloeden (je betaalt hier bijvoorbeeld met peso’s) en wint met de dag aan populariteit qua toerisme vanwege de paradijselijke stranden.

We besloten om 3 eilanden te bezoeken in 2,5e week tijd namelijk: Cebu, Bohol (Panglao Island) en Palawan. Qua periode kwam dit het beste uit i.v.m. het klimaat van Nieuw Zeeland en Australië, want ja wij houden van warm en droog weer!

De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken ReizenWe zijn 2 dagen na Jane haar vertrek vanuit Denpasar naar Manilla gevlogen en omdat we niet in deze stad wilden blijven, hadden we een een directe vlucht geboekt van Manilla naar Cebu city. We vlogen met Cebu Pacific en we hadden een prima vlucht met leuk entertainment aan boord! Dat zie je niet snel bij een low cost maatschappij!

Eenmaal aangekomen in Cebu city zijn we 2 nachten verbleven in een shared house. De  eigenaresse was erg vriendelijk en er hing een leuke huiselijke sfeer door de schattige jonge labrador die er rond liep. De prijs/kwaliteit verhouding qua accommodaties ligt hier lager dan de rest van de landen die we tot nu toe hebben bezocht in Zuid-Oost Azië. Waar je in bijvoorbeeld Indonesië een 2-persoonskamer met eigen badkamer hebt, heb je in de Filipijnen net 2 bedden in een 4-dorm. Gelukkig konden wij nog een paar Airbnb bonnen gebruiken die we hebben gekregen van onze lieve familie & vrienden! De stad zelf vonden we niet erg bijzonder, het heeft een druk en chaotisch centrum met een paar shoppingmalls. Daarnaast vonden we het hier erg lastig om een goede/gezonde maaltijd te vinden, want er was slechts keuze uit bbq restaurants of fastfoodketens. Rijst met groenten is haast niet te vinden in dit land. Voor het eten hoef je dus niet naar de Filipijnen, maar voor het eiland hoppen des te meer! We vervolgden onze reis van Cebu City naar het plaatsje Moalboal. Dit is een klein kustplaatsje waar je vooral goed kunt duiken en snorkelen. (Nancy moest helaas nog even wachten met dit soort activiteiten vanwege haar ‘verse’ tattoo). Daarnaast is er in de omgeving een prachtige waterval. In Moalboal kwamen we ‘toevallig’ ook nog een vriendin van Nancy tegen! Larissa was al een paar dagen in Moalboal voor haar De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Sinulog Carnaval Kawasan WatervalPADI duikcursus. Erg leuk om weer bij te kletsen aan de andere kant van de wereld. Samen met haar stapten we de volgende dag in een tricycle richting de waterval: Een krappe, maar hilarische rit met lange Daniel achterop de motor. De Kawasan waterval is echt prachtig en hier komen dan ook heel wat mensen op af. Je kunt hier ook canyoning als je nog actiever bezig wilt zijn. Er zijn verschillende bedrijfjes in Moalboal die dat aanbieden.

Op Cebu ligt ook het plaatsje Oslob, deze staat vooral bekend om het snorkelen met de Walesharks (walvishaaien). Hoewel het heel verleidelijk is om deze dieren op deze manier van dichtbij te bekijken hebben wij uiteindelijk besloten dit NIET de doen. De immense dieren worden hier namelijk gevoerd door de lokale mensen met bootjes, met als gevolg dat ze in de omgeving blijven en gewend raken aan de omgang met mensen, met alle gevolgen van dien: Ze migreren niet meer naar andere plaatsen zoals ze vanuit hun natuur zouden doen, het hele ecosysteem raakt daardoor uit balans. Daarnaast bestaat de kans dat ze alle boten associëren met eten en ze zullen dan ook afgaan op andere boten die wellicht kwaad in de zin hebben met deze vriendelijke giganten. Door te gaan duiken op bepaalde plekken in de Filipijnen heb je al een grote kans dat er een whaleshark in de buurt is. Dit zou dan ook een veel leukere en betere manier zijn om de dieren in het echt te bewonderen!

De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Sinulog Carnaval Kawasan Waterval TarsierNa een paar dagen Moalboal, stappen we samen met Larissa op de ferry naar het eiland Bohol. En hiervandaan pakten we een taxi naar het plaatsje bij Alona Beach. Het is er erg levendig en hier zitten ook de meeste toeristen, omdat dit het perfecte uitgangspunt is voor een tour richting de bekende Chocolate Hills en de Tarsiers (spookdiertjes). S’avonds zijn we gezellig wat gaan eten en drinken bij één van de vele restaurantjes bij het strand. De dag daarna hebben we een tour geboekt met de minibus, flink proberen af te dingen, want ze vragen de hoofdprijs als ze de bus niet vol krijgen. De tour duurt ongeveer een halve dag. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een tuktuk chauffeur in te huren en alleen de Chocolate Hills en het Tarsier park te bezoeken, want de plekken die daarnaast op de itinerary van de tour stonden vonden we minder boeiend en dus zonde van je tijd.

De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Sinulog Carnaval Kawasan WatervalVoordat het tijd was om door de reizen naar het volgende eiland Palawan, hebben we nog even een tussenstop gemaakt op Cebu. Samen met Larissa hadden we nog net een goedkope 3-persoons kamer kunnen boeken in een achterwijk van Cebu city. De betaalbare accommodaties in de stad waren namelijk allemaal al volgeboekt vanwege het Sinulog Festival. Hierdoor konden we nog een klein gedeelte meemaken van alle festiviteiten rondom Sinulog. Het is één van de grootste evenementen van het jaar en het word dan ook goed gevierd! Dagen van te voren is er al van alles te doen in de stad qua marktjes en festivals. Om vanuit onze accommodatie naar het centrum te komen hebben we de Jeepney (lokale taxibus) gepakt, ook weer een hele belevenis zo opeengepropt met alle locals die ons verbaast aankeken, want de meeste toeristen pakken gewoon een privé taxi. De dag zelf draait om de parade en deze is echt de moeite waard om te zien! Grote groepen mooi verklede dansers (volwassenen en kinderen) zijn achter elkaar opgesteld om de ronde dwars door de stad te doen, begeleid door leuke muziek en brass bandjes. Je zou het kunnen vergelijkbaar met het Braziliaanse zomercarnaval: Heel kleurijk en exotisch.

Hierna was het tijd om afscheid te nemen van Larissa en op het vliegtuig te stappen richting het eiland Palawan! We vlogen op de hoofdstad Puerto Princesa, waar we 1 nachtje zijn gebleven voordat we met de minibus naar El Nido reden. De minibus hebben we geboekt bij het reisbureautje vlak naast de airport. Als je hier even je best doet met afdingen krijg je zo’n 20 % van de ritprijs af. De rit naar El Nido duurde lang, ongeveer 5 uur. We hebben erg lang moeten wachten bij het ‘busstation’ zelf omdat ze het busje vol wilden krijgen, bij aankomst vragen ze je om eerst te betalen voordat het busje er is omdat ze dan willen voorkomen dat je weggaat als het te lang gaat duren. Het voelde een beetje alsof we werden opgelicht, maar uiteindelijk na 1 uur kwam de minibus toch opdagen en duurde het 5 uur voordat we op de plaats van bestemming waren.

De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Sinulog Carnaval Kawasan Waterval TarsierEenmaal aangekomen in El Nido moesten we nog op zoek naar een accommodatie, en dat ging niet zo makkelijk: Het was hoogseizoen en veel zat al vol of ze vroegen de hoofdprijs voor een kamer die niet echt acceptabel was. In de hitte zijn we een paar hostels langsgegaan en na zo’n 4 pogingen kwamen terecht bij iets waar ik de naam niet eens meer van weet. Daar hebben we toch maar een minder schone kamer met koude douche geboekt, want er was nou eenmaal niets beters te krijgen voor die prijs. Het dorpje zelf is erg gezellig met veel restaurantjes aan de kust, maar wat vooral bijzonder is aan El Nido is de omgeving. Rondom deze kust liggen allemaal mooie en kleine eilandjes die adembenemend mooi zijn! Hier worden dan ook genoeg tours per boot aangeboden. Je kunt hier kiezen uit tour A t/m D.  Wij hebben ervoor gekozen om Tour A en C te doen. Met tour A stop je bij een aantal strandjes, maar ook mooie Lagunes. Tour C is meer strand maar ook mooie plekken om te snorkelen. We begonnen met tour C samen met de 2 gasten uit Nederland: Mohsin en zijn neef Anouar die we de avond van tevoren ontmoet hadden. Het was supermooi weer die dag en we hadden een gezellige tijd op de boot en de strandjes. Tour C is alleen al de moeite waard om te doen vanwege het uitkijkpunt: Klein stukje klimmen en je hebt een magisch mooi uitzicht over de verschillende eilandjes! Hierna troffen we ook nog Chloë en Teun (die we al eens op Bali tegen kwamen) in El Nido en we hebben samen met hen een gedeelte van het eiland verkend op de scooter. Het was werkelijk waar een soort van expeditie robinson, want we kwamen langs enkele mooie verlaten strandjes met in de wijde omtrek geen mens te De Filipijnen Cebu City Bohol Palawan El Nido Puerto Princesa Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Sinulog Carnaval Kawasan Waterval Tarsierbekennen! Teun en Daniel hadden nog even flink hun best gedaan om een paar kokosnoten open te kraken waardoor we van een lekker tussendoortje konden genieten. De zonsondergang bekeken we bij het strandje Las Cabanas. Dit strand ligt op ongeveer 10 min rijden van El Nido vandaan en hier zit je eerste rang voor de mooie zonsondergang en kun je heerlijk relaxen en een drankje doen bij een van de gezellige strandtentjes. De dag hierna hebben we samen met Chloë en Teun Tour A gedaan en deze is ook een echte aanrader! Hoewel we wat minder goed weer hadden is deze tour nog steeds heel mooi vanwege de verschillende lagunes, waar je ook kunt kajakken. Na de mooie dagen in El Nido en gezellige avonden met onze Marrokaans/Nederlandse vrienden waren onze 2,5 week op de Filipijnen alweer tot een eind gekomen. We zijn blij dat we de Filipijnen toch nog hebben meegepakt in onze reis, maar 2,5 week was veel te kort! Omdat het land qua toerisme nog niet heel erg ontwikkeld is, kost het veel reistijd op en tussen de verschillende eilanden. We raden vooral El Nido aan, omdat wij de stranden en Lagunes hier echt adembenemend mooi vonden! Na (5!) vluchten vanuit dit paradijs beginnen we aan een nieuw en totaal ander avontuur.. namelijk een roadtrip door Nieuw Zeeland!