BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / De Wereldreis / Indonesië / Feestdagen op Bali & Gili Trawangan!

Feestdagen op Bali & Gili Trawangan!

IMG_1406Tijdens de feestdagen staat natuurlijk het samen zijn met familie en vrienden centraal. We gaan daarom het eiland Bali en de Gili’s gedurende 3,5 week niet alleen ontdekken: Mijn tweelingzus Jane komt ons hier namelijk opzoeken en gaat Kerst en Oud & Nieuw met ons vieren! We hebben er onwijs naar uitgekeken en we konden dan ook niet wachten om Jane van het vliegveld in Denpasar op te halen. Het was alweer bijna 5 maanden geleden dat we afscheid hebben genomen van onze familie op schiphol! Wat een blijdschap toen ze eindelijk uit de gate kwam! Na een lange reis voor Jane zijn we even gaan relaxen en bijkletsen op de kamer en hierna gaan eten bij het restaurantje Ketut’s BBQ in Nusa Dua, waar we heerlijk Indonesisch hebben gegeten!

Om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk kunnen zien in de 3 weken dat Jane er is, hebben we een strak maar haalbaar schema gemaakt. De omliggende, kleinere eilanden zijn namelijk ook zeker de moeite waard om te bezoeken! We hadden bijna alles (op de laatste paar dagen na) van te voren geboekt. Dit is zeker verstandig om te doen als je rond de feestdagen/hoogseizoen op Bali bent!

We beginnen in het stadje Nusa Dua, waar vooral veel resorts te vinden zijn. Daarnaast heeft Nusa Dua een heerlijk strand en is het water hier erg mooi en helder. We verblijven 2 nachtjes in een 3-persoons kamer bij het POP-hotel. Hierna kan het eilandhoppen gaan beginnen!

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen WanderlustWe worden bij ons hotel opgehaald en nemen de ferry richting Nusa Lembongan. Na de Ferry stappen we met al onze bagage over op een kleiner bootje en worden we afgezet op het Idyllische bounty eiland! Wat een mooi plaatje met het heldere blauwe water! We hebben weer een 3-persoonskamer geboekt bij Kubu Nusa. Nusa Lembongan is een rustig, niet toeristisch eiland met een paar hele mooie stranden en plekken om te snorkelen. Er zijn niet heel veel accommodaties, maar we zien dat er veel gebouwd word dus het toerisme komt steeds meer op gang. Vlakbij onze accommodatie zit het café Bali Eco Deli en je kunt hier onder andere heerlijke (organic) smoothies en ontbijtbowls halen en ook de bananenbrood is een dikke aanrader! Na hier lekker te hebben gegeten hebben we de scooter gepakt en zijn wat rond gaan rijden om een aantal strandjes op te zoeken. Ons favoriete strand was Dream beach: De naam zegt al genoeg. Heerlijk strand en een wat wildere zee waar je je wel een ochtend of een middag kunt vermaken in de golven. Op het eiland zijn er meerdere organisaties die snorkeltours aanbieden en rond Nusa Lembongan vind je onder andere Manta Ray’s. Wij willen dan ook heel graag naar het manta point om de dieren van dichtbij te kunnen bewonderen. We hebben een tour geboekt bij een lokale man met zijn eigen boot, helaas komt hij ons de volgende dag slecht nieuws brengen: De zee was te wild om ons naar het Manta Point te varen. Balen! Gezien onze strakke planning met slechts 2 nachten op het eiland kunnen we het niet verplaatsen naar de volgende dag. We hebben in ieder geval een goede reden om een keer terug te keren naar dit absolute droom eiland! Inmiddels is kerstavond aangebroken en zijn we gaan eten bij het restaurantje Lemongrass. Leuke sfeer met een live bandje en lekker eten. Jammer genoeg is er op het eiland s’avonds na een uur of 10 niet veel meer open dus een feestje of drankje zit er niet in. We vertrekken de volgende dag dan ook naar een eiland waar je wel een goed feestje kunt pakken en dat is Gili Trawangan!

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen WanderlustGili trawangan, ook wel Gili T genoemd is een van de 3 Gili-eilanden die horen bij Lombok. Naast Gili T heb je Gili Air en Gili Meno. We hebben wel mooi vergelijkingsmateriaal omdat we voor de duikcursus van Nancy al op Gili Air zijn verbleven. Gili T is de grootste en de meest toeristische van de drie, hierna komt Gili Air (waar ze op dit moment heel veel aan het bouwen zijn) en Gili Meno is de rustigste, minst toeristische. We hebben via Airbnb een mooie 3-persoonskamer geregeld voor deze keer, jawel 5 nachten! Tijd om lekker uit te rusten en het eiland leven ‘onder de knie’ te krijgen, wat betekend: zonnen, zwemmen, snorkelen en vooral heel erg genieten! Nancy en Jane zijn ook nog gaan ‘suppen’. Voor diegenen die niet weten wat het is: het is de afkorting van ‘Stand up paddeling’ en hierbij sta je op een surfboard waarbij je je met een paddle voort duwt op zee. Erg leuk om te doen  en goed voor de balans en de buikspieren! Het fijne aan de gili-eilanden is dat er geen auto’s, scooters of enig ander mileu-vervuilend vervoer toegestaan is. Je kunt hier per paard en wagen vervoerd worden of je huurt gewoon lekker een fiets om het eiland rond te crossen zoals wij hebben gedaan! In een uurtje kun je in een relaxed tempo het eiland helemaal rondfietsen en natuurlijk stoppen bij alle mooie strandjes en snorkelplekken. We hebben een aantal keer gegeten bij ‘the yoga garden cafe’: de place to be voor gezonde drankjes en lekker biologisch eten. Gili T is daarnaast een echt party-eiland en tegen het einde van de maand hebben we nog een full-moon party meegepakt, gezellig en minder ‘heftig’ als die in Thailand. Ook kun je hier heel lekker en goedkoop eten op de avondmarkt, die er elke avond is.

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen WanderlustHelaas moesten we na 5 nachtjes paradijsje Gili T weer verlaten. Rond Oud & Nieuw hadden we namelijk 2 nachten gepland in Kuta, het drukke centrum van Bali. We dachten dat er daar wel wat te beleven viel en zo konden we het vuurwerk op het strand van dichtbij meemaken. In Kuta vind je  heel veel winkeltjes, marktjes, restaurantjes en hier zit het dan ook vol met toeristen! We zijn 2 nachtjes verbleven bij het Kayun hostel. De kamer leek op de plaatjes toch wat groter dan in werkelijkheid, want het was een krappe boel met 2 stappelbedden. Maargoed, we sliepen die nacht toch maar een paar uurtjes! We begonnen de avond met een drankje in de stad en het was toen al complete chaos: Heel erg druk met zowel toeristen als locals. Rond middennacht zijn we met een drankje op het strand gaan zitten omringd door de lokale mensen wat een leuke ervaring is: Iedereen wilde met ons op de foto haha. Het vuurwerk was erg spectaculair en we leerden happy new year te zeggen in het Indonesisch wat ‘Selamat Tahun Baru’ is. Hoewel we het vast verkeerd uitspraken vonden mensen het helemaal geweldig. Hierna zijn we richting de ‘party-scene’ gegaan en we kwamen uiteindelijk terecht bij een echte reggae bar met live bandje. Doodmoe kwamen we weer aan bij het hostel waar we over de bewusteloze mensen heen moesten stappen. Op nieuwjaarsdag waren er zelfs een aantal winkels en kraampjes open en hebben we geshopt voor de nodige souvenirs.

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen Wanderlust Monkey Forest UbudDe dag daarna zijn we vroeg richting Ubud gegaan, we hadden via Airbnb een 3-persoons kamer geboekt met zelfs een privé-zwembad! Deze accommodatie zat voor het gemak achter het restaurantje Umah pizza, waar we elke keer hebben ontbeten en natuurlijk ook een lekkere pizza hebben gegeten. In Ubud heerst een hele relaxte en gezellige sfeer en er is genoeg te doen qua cultuur en bezienswaardigheden. We hebben in de ochtend het welbekende ‘monkeyforest’ bezocht. (TIP: Ga hier in de ochtend heen! Hoewel ze zeggen dat het in Ubud een stukje koeler is dan de rest van Bali, kan het er toch erg heet zijn in de middag!) Rondom het bos zie je de eerste aapjes (makaken) al zitten. Ze zien er erg schattig uit maar wees gewaarschuwd: ze pakken zo je spullen af als ze ook maar denken dat er iets eetbaars inzit. Nadat we een hele hoop foto’s hadden geschoten van de ondeugende beestjes, hebben we de mooie rijstvelden bezocht. Middenin deze velden zit het café Sari Organik, met een heel mooi uitzicht waar we genoten hebben van een verse kokosnoot! Daarna hebben we de middag lekker in het zwembad gehangen met een ijskoude Radler. S’avonds hebben we een traditionele ‘Kecak’ dansvoorstelling bezocht, bijzonder om te zien met de mooie Balinese danseressen en de geluiden van de Kecak mannen. EET TIP: Warung BiahBiah voor traditioneel Indonesisch eten voor bijna niets!

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen Wanderlust Monkey Forest UbudDe dag erna hadden we afgesproken met wereldreizigers Chloë en Teun, want die waren ook toevallig in Ubud! Zij waren inmiddels bijna 1 jaar aan het reizen, dus het was erg leuk om even bij te kletsen over hun avonturen. Hierna zijn we alweer richting het noorden, naar Lovina gereden. Ons doel was om hier wilde dolfijnen te gaan spotten. Deze keer hadden we een superdeluxe villa inclusief zwembad helemaal voor ons 3-en! Het was erg rustig in Lovina en we zaten een beetje uit het centrum dus daar reden we met de fiets heen. Er zitten een aantal restaurantjes en winkeltjes maar verder vonden wij het stadje niet heel boeiend. De meeste toeristen komen dan ook net als ons hierheen voor het spotten van dolfijnen. De volgende morgen stond onze ‘kapitein’ ons al op te wachten en werden we achterop de scooter meegenomen naar het strand waar zijn bootje lag. We gingen rond 8 uur de zee op, net iets later dan de rest van de boten. Al snel kreeg onze kapitein door waar ze zaten en de achtervolging kon beginnen. Het leek wel of ze een spelletje speelden met alle bootjes want ze doken iedere keer weer ergens anders op. Nadat de rest van de boten terug richting de kust was gekeerd bleven wij nog even hangen en toen kwamen ze vlakbij de boot zwemmen! Wat een mooie en acrobatische dieren! Missie geslaagd! (Helaas hield onze camera er net mee op, toen ze eindelijk in de buurt kwamen..)

Dare2Travel Feestdagen Bali Gili Air Gili Trawangan Indonesië Wereldreis Backpacken Reizen Wanderlust Monkey Forest UbudNa Lovina waren de laatste twee dagen van Jane haar vakantie alweer aangebroken en deze hebben we doorgebracht in Seminyak. Seminyak ligt aan de kust in het verlengde van Kuta en is net wat gezelliger en leuker dan Kuta vinden we. We hadden een nachtje geboekt bij het Vansari Hotel waar wij al eens eerder zijn verbleven en dit is een echte aanrader! Super kamers, locatie in het centrum van Seminyak en toch in een wat achtergelegen straat waardoor je niets merkt van al het drukke verkeer. Nog een pluspunt is het lekkere ontbijtmenu! Vanuit Seminyak ben je binnen een uur bij de mooie tempel Tanah Lot, zeker een aanrader om te bezoeken tijdens je verblijf op Bali! Wij hebben echt genoten van het mooie uitzicht daar. Hierna zijn we richting de tattoo shop gegaan waar, ja echt!: Nancy en Jane een identieke tattoo hebben laten zetten in de vorm van een palmboom. Voor ons is het dé ultieme herinnering aan onze geweldige tijd op Bali, reizen en onze onafscheidelijke band. Na een nogal pijnlijke (haha) maar toffe ervaring zijn we weer terug gegaan naar Seminyak. Hier vind je allerlei leuke boetiekjes en souvenirwinkels. Daarnaast kunnen wij voor de lunch het restaurantje ‘Swich’ aanraden voor lekkere gezonde smoothies en broodjes, yummy! S’avonds werd het helaas alweer tijd om Jane af te zetten op het vliegveld in Denpasar. Wat was het gezellig en wat waren de 3 weken voorbij gevlogen op Bali, Nusa Lembongan en Gili! Na de nodige knuffels en traantjes was het toch echt tijd om afscheid te nemen en vertrok ze richting de gate. We zijn inmiddels op de helft van onze reis en hebben nog een paar landen te gaan waaronder de Filipijnen, Nieuw-zeeland en Australië!