BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / Reistips / Fitness & Reizen / Hoe blijf je fit op reis? (Gastblog)

Hoe blijf je fit op reis? (Gastblog)

Ben je net als ons benieuwd hoe je fit kan blijven tijdens het reizen, dan is dit artikel iets voor jou! We hebben namelijk fitnessexpert Jimi gevraagd om een gastblog over dit topic te schrijven. Veel leesplezier!

Hoe blijf ik fit op reis?

Jimi de MunckReizen is geweldig, ik weet nog goed het moment dat ik besloot naar Thailand te gaan, het voelde echt als een bevrijding om 5 weken lang voor jezelf te bepalen wat je wel en niet kon gaan doen. Natuurlijk is sporten is ook geweldig, feit is dat je een hoop motivatie en vastberadenheid nodig hebt om tussen al het snuffelen en ontdekken jezelf ook nog eens bezig te houden met sporten. Het is erg verleidelijk om gewoon lekker te gaan relaxen aan de bar of op het strand. Mocht je net als mij toch het sporten willen doorzetten tijdens je reis, dan heb je wellicht iets aan mijn ervaringen.

Mijn reiservaring ligt vooral in Azie, daar waar ze je alleen al raar aankijken als je blank, blond en lang bent, laat staan als je er ook nog eens hardlopend door de straten rent. Wellicht ben jij ook die gedreven (of maffe) sporter die ongeacht de situatie gewoon blijft trainen, ik geef je groot gelijk!

Als ik zo terug kijk was ik inderdaad gek, maar dat soort momenten vergeet je niet meer en hoorde (vind ik persoonlijk) bij mijn trip in Thailand. Op basis van mijn ervaringen zal ik deze blog ook schrijven, maar de meeste dingen gelden natuurlijk voor elke plek op de wereld, als je hardloop schoenen, een vloer en een bed hebt kan je immers overal de oefeningen uitvoeren, no excuses right?!

Wat is mijn sportschema op reis?
Zelf deed ik zeker 4 keer in de week trouw mijn oefeningen en 2 tot 3 keer in de week liep ik hard op het strand of door de straten. Zo is dit ook een mooie manier van ontdekken en als je de weg terug onthoudt heb je meteen de plek rondom je hostel verkent, win-win situatie. Het terrein is altijd uitdagend, waar dan ook in Azie. Je springt en hobbelt van het ene gebrokkelde voetpad naar de ander. De infrastructuur daar maakt het een hele uitdaging en je moet goed oppassen! De oefeningen tijdens mijn reis deed ik in m’n hostel of hotel en daar heb je heel weinig ruimte voor nodig (die je meestal ook niet hebt in een hostel). Mocht je niet bekend zijn met de oefeningen, kun je ze gemakkelijk even via google opzoeken.

Mijn oefeningen:

💪 (Weighted) Plank
💪 Pullups
💪 Side plank
💪 Bodyweight Squats
💪 Situps
💪 Pushups
💪 Lunges
💪 Burpees

Zoals je leest zijn het alleen maar oefeningen die je dus kan doen met je eigen lichaamsgewicht. Ik pak hiermee elke grote spier in m’n lichaam en zo zorg ik dat deze actief blijven. Heb je een reispartner die net zo fanatiek is des te beter, zo kun je elkaar gemotiveerd houden. Mocht je de oefeningen willen verzwaren dan zou je bijvoorbeeld met de been oefeningen je backpack om kunnen doen, in 1 hand of boven je hoofd houden. De Weighted plank is dus ook met je backpack op je rug goed te doen en zorgt voor het activeren van je core. Zo kan je al met +/- 20 minuten een flinke workout neerzetten en heb je energie om de dag of nacht in te gaan.

Beslis dus zelf welke oefeningen jou het meest ‘in shape’ houden en die passen bij jouw persoonlijke doel. De luchtvochtigheid is een extra uitdaging in Azië tijdens het hardlopen, zorg dat je genoeg vocht binnen krijgt.

Hoe kan jij het doen?
Je zou voor jezelf een selectie kunnen maken van oefeningen die je in bijvoorbeeld circuit vorm kan uitvoeren in je ho(s)tel kamer/ruimte. Oefeningen als pushups, burpees, squats, lunges en plank kunnen behoorlijk uitdagend zijn in een circuit vorm. Je kunt bijvoorbeeld een circuit maken van 40 om 20. Waarbij 40 seconden arbeid is en 20 seconden rust is voor de volgende oefening weer begint. Dit kan je aanpassen en verzwaren naar wens. 5 oefeningen, 5 minuten per ronde, 3 rondes dat is 15 minuten. Die moet je vast wel kwijt kunnen om je resultaten van al dat zweten en ploeteren in de sportschool bij te houden. De oefeningen die ik gebruikte zijn over het algemeen de meest voorkomende maar zeker niet de minste oefeningen. Gebruik het internet om achter meer oefeningen te kunnen komen. Google is your friend!

Vergeet ook niet (als je in azie bent, op bepaalde plekken) een keer mee te doen met yoga op het strand, een Thaiboks les of huur een fiets en verken de stad. Je kunt uiteraard ook een jungle of vulkaan trekking doen, dat is op zich al een hele workout.

Daarnaast heb je een hele zumba en boks les achter de rug met al die bewegingen die je maakt om de vliegen van je af te slaan en je zwetende rug van verlichting te voorzien. Verder hebben ze in alle grote plaatsen wel een sportschool, Crossfit box of iets wat daar op lijkt, waar je binnen kan lopen voor een eenmalige les. Zeker ook het aanraden waard om eens tussen de locals te trainen en zo misschien ook andere reizigers met dezelfde interesses te ontmoeten.

Kortom er zijn genoeg grensverleggende trips en excursies waaruit je een hoop voldoening kan behalen en het levert een hele mooie ervaring op. Er zijn dus heel veel verschillende manieren om jezelf fit te houden op reis!

Voeding

Misschien wel het belangrijkste punt om fit te blijven is voeding. In Azie hoef je je daar totaal geen zorgen over te maken. Smoothies, vers fruit, rijst met kip en groenten vliegen je om de oren en komen na je backpack trip zeker je neus uit. Vitamines, mineralen en andere bouwstoffen zorgen er uiteindelijk voor dat je heel de dag rond kan lopen. Een uitstapje naar de mac of kfcQuote Dare2Travel mag uiteraard niet uitgesloten worden en als je het houd op ‘eens in de zoveel tijd’ word je er misschien nog niet eens slechter van.
Alleen het zou zonde zijn als je altijd voor de makkelijkste manier van eten kiest met alles wat je kunt ontdekken op straat van de locale cultuur. Proef van al dat lekkers en doe er je voordeel mee. Maar wees niet te enthousiast, je kunt er een behoorlijk vervelend toiletbezoek aan overhouden, dus pas natuurlijk wel op dat je niet fruit neemt dat al 8,5 uur lang in de zon heeft liggen bakken en waar ze de schone borden op straat bewaren of de vieze borden afwassen op straat met hun eigen water. Geloof me, je wordt er niet vrolijk van.

Lang verhaal kort..
Als je een gedreven en fanatiek sporter bent dan heb je vast geen moeite met sporten op vakantie en heb je al het een en ander aan je kennis en je voeding gesleuteld en weet je dus ongeveer wel wat je moet doen om je resultaten te behouden. Het hoeft echt niet moeilijk te zijn en elke oefening die je doet is er 1, altijd beter dan niets doen. Ben je niet zo gedreven maar wil je toch niet helemaal stil zitten op vakantie, dan hoop ik dat je iets hebt aan dit artikel. Vergeet vooral niet te genieten, kijk om je heen, ga op avontuur, praat met de locals, face your fears en maak nieuwe vrienden.

Ik wens iedereen die op reis is of er een gaat maken een waanzinnige tijd en be safe!

Geschreven door: Jimi (Fitnessinstructeur)

Dare2Travel: Reacties