BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / De Wereldreis / Thailand / Oostkust Eilandhoppen; Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan

Oostkust Eilandhoppen; Koh Samui, Koh Tao, Koh Phangan

Koh Samui Eilandhoppen Thailand Backpacken Wereldreis Reizen Dare2TravelOnze eerste stop aan de oostkust was het eiland Koh Samui. Het weer zat helaas niet echt mee tijdens deze dagen. Onder andere door de smog van de bosbranden die op dat moment in Zuid-Oost Azië heersten. Koh Samui is een stuk groter dan de rest van de eilanden en daardoor misten we de echte eiland vibe een beetje. Desondanks is er genoeg te zien en te doen op het eiland. We verbleven 4 nachten in het Cheeky Monkey Hostel, een echte aanrader! Net geopend met kleine maar prima kamers en zelfs een zwembad op het dak! Voor 500 baht (laagseizoen) per nacht met 2 keer per week een gratis buffet/bbq, wat wil je nog meer als backpacker!? Ondanks het weer hebben we toch nog een paar ochtenden doorgebracht op Chaweng beach, niet zo mooi als bijvoorbeeld de stranden van koh phi phi maar je kunt er wel veel activiteiten ondernemen zoals parasailen, jetski’s huren en andere watersporten. De beste manier om Koh Samui te ontdekken is met een scooter. We hebben er dan ook een gehuurd en zijn richting het dorpje Bo Put gereden. Een klein vissersdorpje met een gezellig centrum en een paar winkeltjes en restaurantjes. Helaas kwamen we niet aan één van de watervallen toe omdat het na een aantal uur flink begon te regenen, waarna we voorzichtig terug zijn gereden naar het hostel. Hopen op beter weer tijdens onze volgende stop: Koh Tao!

Koh Tao
Na Koh Samui niet de meest logische route om richting Koh Tao af te reizen, maar we hadden dan (vonden we zelf) ook een hele goede reden: De Full Moon Party op Koh Phangan! Vandaar dat we aan het party eiland voorbij gingen, om een paar dagen later vanuit de andere richting van de boot af te stappen.

Koh Tao Sairee Beach Thailand Eilandhoppen Backpacken Wereldreis Dare2TravelKoh Tao is een stuk kleiner dan Koh Samui en hier ervaar je, net als op Koh Phi Phi wel die typische eiland vibe. Precies waar we van houden! We hadden van te voren geboekt bij het Neptune Hostel, die gelukkig vlakbij de pier zit. Best fijn om niet zo lang met onze backpacks te hoeven sjouwen! We zijn meteen op onderzoek uitgegaan en richting Sairee Beach gelopen, vanuit de pier duurt dit ongeveer een half uurtje. Sairee Beach is tegen de avond het leukste, met veel bars en restaurantjes maar ook overdag kun je hier prima chillen. Het water is heel helder, ondiep en stil en daardoor ook best warm! De dagen erna hebben we een scooter gehuurd en zijn we wat stranden afgegaan. Als je geen ervaring hebt met scooter rijden kun je dat beter niet leren op Koh Tao, veel paden zijn erg hobbelig, steil en vol stenen en kuilen. Gelukkig heeft Daniel zijn motorrijbewijs en kon dit wel aan ;). Als eerste kwamen we langs Rocky Bay (ook wel Haad Thien genoemd). Deze is wat lastig bereikbaar en we moesten even klimmen maar zeker de moeite waard! Wit zand, een wat wildere zee en een mooi uitzicht op Shark Island. De stranden die wij ook erg mooi vonden waren: Mango Bay en Ao Leuk. De avonden brachten we voornamelijk door op Sairee Beach, deze heeft de leukste strandtentjes en ook worden er bijna iedere avond wel vuurshows gegeven op het strand. De lokale jongens die dat doen zijn bizar goed getraind en verzinnen de gekste dingen in combinatie met vuur. Je moet het maar durven!

Koh Tao staat daarnaast bekend als de duikbestemming van Thailand. Nancy was dan ook erg aan het twijfelen om een Padi duikcursus te gaan doen, maar helaas hadden we niet genoeg dagen gepland op Koh Tao. Bovendien zou de onderwaterwereld mooier zijn in Indonesië! Hierover meer in onze volgende blogs! Na 3 nachtjes Koh Tao zijn we weer op de Songserm ferry gestapt naar Koh Phangan. De hoogste tijd voor een goed feestje!

Koh Phangan
Koh Changan Full Moon Party Thailand Backpacken Wereldreis Dare2TravelAls je wel van een drankje en een feestje houdt dan is de beroemde (of juist de beruchte) Full Moon Party niet te missen als je aan het eilandhoppen bent in Thailand. Oorspronkelijk werd er einde van de maand op ieder eiland een Full Moon Party gehouden maar na een paar nare gebeurtenissen tijdens één van de feesten is er slechts 1 ‘officiële’ Full Moon Party op Koh Phangan op het strand bij Haad Rin. Natuurlijk zijn er nog steeds ‘onofficiële’ Full Moon Party’s op de verschillende eilanden maar die zijn meestal een stuk kleinschaliger. Bij aankomst op het eiland werd al duidelijk dat hier flink word ingespeeld op alle toeristen die hiervoor naar Koh Phangan komen. Vanaf de pier vroegen ze om 100 baht per persoon om ons 3 km verder naar onze accommodatie te brengen. Door de afding skills van Daniel hebben we dit uiteindelijk voor 75 weten te regelen. Voor de verandering hadden we ruim van te voren al een bungalow geboekt bij Zen Zi Beach Rooms. Dit omdat tegen de datum van de Full Moon Party bijna alles al haast volgeboekt is op Koh Phangan. De meeste accommodaties verplichten gasten rond die tijd ook om een minimaal aantal nachten (meestal vanaf 3) te boeken. Wij zijn uiteindelijk 4 nachten gebleven. Om de hoek van Zen Zi Beach rooms zit het restaurantje ‘Lifestyle’, waar we wel 3 avonden hebben gegeten! Lekkere shakes en eten voor een spotgoedkope prijs.

Meteen de eerste avond liepen we vanaf de supermarkt weer richting de bungalow en raad eens wie we tegen het lijf liepen? Juist, Patrick! We zijn hem al eens toevallig tegen gekomen in Vietnam! Ondanks dat we wisten dat hij ook naar Koh Phangan zou komen, zijn we hem ook deze keer weer tegen gekomen zonder te hebben afgesproken. Heel grappig en wat is de wereld toch klein eigenlijk!

Voor de echte die hard party people worden er de dagen rondom de Full Moon Party genoeg pre- en after party’s georganiseerd, de dag voor de full moon vind altijd de jungle party plaats en de dag erna de waterfall party. Wij hadden besloten om ook nog wat van het eiland te bekijken en onze energie te sparen voor de echte full moon.

Koh Changan Full Moon Party Thailand Backpacken Wereldreis Dare2TravelWe hebben een scootertje gehuurd bij Zen Zi zelf en zijn richting de Phaeng Noi Waterval gereden, een mooie plek en bovendien gratis te bezoeken. We hebben nog even onze full moon outfits gescoord bij een van de vele winkeltjes die allerlei felgekleurde kleding en accessoires verkochten. Hierna hebben we ons opgefrist en klaargemaakt voor het feestje! Nadat we samen met Patrick bij het restaurantje ‘Lifestyle’ een bodem hadden gelegd kon de pre-party beginnen! Bij het hostel Cat’s In Space kun je een taxi naar Haad Rin regelen en gratis aan de slag met de glow in the dark verf, want hier moet je bij het strand zelf natuurlijk voor betalen. Nadat we alle drie onder gekliederd waren konden we dan eindelijk samen met wat andere party gangers richting de full moon! Meteen toen we daar aankwamen was het al een gekkenhuis, we hebben maar gelijk één van de ‘buckets’ gehaald (emmertjes met een mix van alcohol). Een aantal mensen moesten er al vele uurtjes op hebben zitten want die lagen al voor pampus op het strand. Er was zelfs een speciaal ‘slaap-gedeelte’ gemaakt voor de mensen die in de knock out fase verkeerden! Uiteraard waren wij alles behalve van plan om te gaan slapen en zijn we verder gaan feesten bij een van de stages met de betere muziek. We waren nogal geschokt toen we mensen zagen touwtje springen met een, jawel, brandend touw! En nee, het waren geen pro’s maar toeristen die het waagden om zich in de vuurzee te storten en hierbij waarschijnlijk flinke brandwonden op hebben gelopen. Niet dat ze er iets van merkten, want alcohol verdoofd natuurlijk wel 😉 Wellicht de dag erna nog een pijnlijke herinnering. Wij waren in ieder geval enthousiaste toeschouwers en durfden het zelf toch maar niet aan. De rest van de avond vloog voorbij en na flink wat gedronken en gedanst te hebben, begon het rond 5 uur s’ochtends helaas toch kei-hard te regenen dus we hielden het maar voor gezien. Tijd om de taxi te pakken en een warme douche te nemen. Het was absoluut een te gekke nacht met allemaal leuke mensen!

Koh Phangan Secret Beach Full Moon Party Thailand Backpacken Wereldreis Dare2TravelDe volgende ochtend, of eigenlijk een paar uur later zijn we gaan uitbrakken op Secret Beach, een heel mooi stukje strand met een cafe/restaurantje ervoor. De dag erna hebben we niet veel meer uitgevoerd behalve ontbijten met Patrick bij Mams place, een restaurantje die een stukje verder richting de pier zit. Hierna moesten we voor de 2e keer afscheid nemen van Patrick want die zou zijn reis vervolgen naar Koh Tao waar wij net vandaan kwamen. Maar hee, wie weet lopen we hem nog wel een keer tegen het lijf, tijdens onze reis of weer als we terug zijn in Nederland!

Na een paar geweldige weken die bestonden uit eilandhoppen, snorkelen, zwemmen en relaxen op de mooiste stranden van Thailand was het toch echt weer tijd voor ons volgende land en avontuur: Maleisië!