BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / De Wereldreis / Maleisië / Taman Negara & Cameron Highlands

Taman Negara & Cameron Highlands

Vanuit Kuala Lumpur zijn we richting Taman Negara vertrokken. Het is beter om dit zelf te regelen dan dit te boeken bij NKS of HAN travel, want met het lokale openbaar vervoer betaal je een stuk minder. (Neem de trein/metro naar Titiwangsa station, pak voor 18,40myr (Maleisische ringgit) een bus naar Jerantut. Vanaf daar kun je voor 7myr naar Kuala Tahang. Ipv 90myr betaal je dus slechts 25myr!)

Taman Negara National Park Canopy Walk Dare2Travel Maleisië Backpacken Wereldreis ReizenNadat we waren aangekomen in Kuala Tahan (het dorpje naast het Taman Negara National Park) zijn we direct naar de accommodatie gelopen. In eerste instantie hadden we het Delimah guesthouse geboekt omdat we daar heel veel goede recensies over hadden gelezen. De kamer zag er alleen echt niet uit dus vandaar dat we snel verhuist zijn naar Julie’s hostel. Kleine maar fijne kamer en deze was zelfs nog goedkoper! Taman Negara National Park is een van de oudste regenwouden ter wereld en we waren dan ook erg benieuwd wat we allemaal zouden tegenkomen! We gingen de volgende ochtend vroeg op pad om zelf het park te verkennen. Je kunt dit uiteraard ook met een gids of tour doen, maar wij hebben er deze keer voor gekozen om zelf op onderzoek uit te gaan! De aangeboden tours vonden wij namelijk iets te overpriced. Er staan verschillende walking tracks aangegeven die je kunt volgen, dus het kan prima op eigen houtje! Bij de entree van het park moet je je registreren en een parkfee betalen. Daarnaast word er ook een camerafee berekend als je deze bij je hebt. Dit vonden wij een beetje belachelijk aangezien wij 3 camera’s bij ons hebben, als telefoons met camera ook meegerekend worden. We hebben uiteindelijk één camera fee betaald en hierna konden we het park in. We werden vrijwel meteen aangevallen door de meest agressieve muggen ooit, dus mocht je hier naartoe gaan: Draag een lange broek en neem genoeg insectenspray mee! (TIP: Koop het in Nederland of een ander aziatisch land, want in Maleisië is Deet in de verkoop niet toegestaan) Als eerste zijn we richting de bekende ‘Canopy Walk’ gegaan. Dit is een lange loopbrug op zo’n 45 meter hoogte. Normaal gesproken is deze 500 meter lang en daarmee de langste canopy ter wereld, helaas werd er een gedeelte van de brug gerenoveerd waardoor we hem niet helemaal konden doen. Voor de Canopy walk moet je trouwens een aparte fee betalen en je mag niet met teveel mensen tegelijk op de brug. Desondanks een erg leuke ervaring midden in de jungle!

Taman Negara National Park Canopy Walk Dare2Travel Maleisië Backpacken Wereldreis ReizenVervolgens zijn we richting het hoogste uitkijkpunt gelopen. Dit is best een pittige klim en in het park is de luchtvochtigheid erg hoog, waardoor je al snel doorweekt bent van het zweet. Het uiteindelijke uitzicht op het park is mooi en je hebt kans om wat aapjes te zien vanaf hier! Wij hebben alleen een paar aapjes gehoord en veel insecten en ander ongedierte gespot. Het is dus niet echt een goede plek om veel grote wilde dieren te zien (waar Nancy vooral op hoopte ;)) Die zitten veel verder de jungle in. Wellicht is de kans groter als je met een tour of nachtsafari meegaat.

Cameron Highlands
Cameron Highlands Theevelden Boh Tea Dare2Travel Maleisië Backpacken Wereldreis ReizenVanuit Taman Negara wilden we onze weg vervolgen naar de Cameron Highlands, met de bekende thee plantages. Zoals de meeste van jullie wel weten, is Nancy een echte theeleut dus deze bestemming lag helemaal in haar straatje! Maar eerst moesten we er nog komen… De avond ervoor hadden we een frans/engels stel ontmoet; Stephanie en Vincent, en zij zouden met ons mee reizen naar de Cameron Highlands. We waren vroeg opgestaan, want het plan was om met de lokale bus te gaan die stukken goedkoper was dan een minivan. De lokale mensen hadden ons al gewaarschuwd over de stiptheid van deze bus en kwam dus niet opdagen. We moesten dus over schakelen naar Plan B. Aangezien de dure minibusjes af en aan reden naar de Cameron Highlands, (soms niet eens helemaal vol) probeerden we bij de chauffeurs zelf een deal te sluiten, in plaats van de volle prijs te betalen bij de lokale agentschappen. Uiteindelijk wilde een chauffeur ons meenemen maar we moesten wel om een hoekje gaan staan zodat niemand kon zien dat wij instapten. Wat er daarna gebeurde was heel raar: Er reed iemand op de motor voorbij en de chauffeur kwam met een verhaal dat dat iemand was van zijn werkgever, en dat deze had gezien dat hij ons meenam. Deze persoon zou niets ‘doorvertellen’ als wij een extra bedrag zouden betalen. Dit hebben we met z’n vieren uiteindelijk (met wat tegenzin) maar gedaan omdat het alsnog goedkoper was dan de officiële prijs. Hierna werden we bij hem thuis afgezet omdat hij nog anderen moest ophalen. Toen hij ons weer op kwam halen werden we een beetje raar aangekeken door de rest van de bus, maar we waren in ieder geval onderweg! Eindelijk!

Cameron Highlands Theevelden Boh Tea Dare2Travel Maleisië Backpacken Wereldreis ReizenEenmaal aangekomen in Cameron Highlands merkten we dat het best druk was, het was namelijk een speciale feestdag in Maleisië. Gelukkig hadden we van te voren een kamer geboekt bij het Father’s Guesthouse, want veel was al volgeboekt. S’avonds hebben we nog wat gegeten met Stefanie en Vincent bij een lokale warung. We hebben toen een stel uit Maleisië ontmoet die bij ons aan tafel kwamen zitten. Bij toeval ontdekten we dat ze een bedrijfje hadden die tours naar de Cameron Highlands aanbieden. Ze wilden ons de volgende morgen wel een gratis lift aanbieden naar het beginpunt van de theeplantages! De theeplantages zijn echt enorm en het uitzicht erop was erg mooi! Na een wandeling van ongeveer 5 km, kwamen we aan bij het Boh Teacenter. Hier kun je een rondleiding doen door de theefabriek en natuurlijk de thee ook proeven met wat lekkers erbij! Eromheen ligt ook nog een aardbeien plantage en een vlindertuin, maar die hebben we even overgeslagen vanwege een krappe planning. Wij vonden het in de Cameron Highlands een stuk kouder dan in de rest van Maleisië, dus snel door naar onze volgende bestemming: Georgetown, Penang!