BIGtheme.net http://bigtheme.net/ecommerce/opencart OpenCart Templates
Home / De Wereldreis / Indonesië / Welcome to the Big J!

Welcome to the Big J!

Welcome to the big J Jakarta Java Indonesië Dare2Travel Wereldreis Backpacken Reizen Na een vluchtje van ongeveer 2 uur vanuit Medan landen we op de luchthaven van Jakarta. We pakten een Grabtaxi naar onze accommodatie. Grabtaxi of grabcar is een goedkoper alternatief voor ‘Uber’ en werkt gemakkelijk via een app op de telefoon. Onderweg kregen we alvast een indruk van de chaos in de stad. Het verkeer is gigantisch druk, maakt niet uit welke tijd van de dag. En er zijn veel sloppenwijken in de stad met als groot contrast de gigantische en moderne shoppingmalls. We verblijven in het hostel de ‘packer lodge’, en we hebben een mini privé kamertje met stapelbed met een bijbehorende mini badkamer met douche en toilet, wat op zich prima te doen was. Aangezien we laat in de avond aankomen vragen we bij het hostel of ze nog tips hebben om ergens iets te eten te halen op dit tijdstip. We komen terecht bij een kleine warung op de hoek van het hostel en hier kunnen we zelf van alles op een bordje scheppen. De jongens die er werkten waren erg hulpvaardig en uiteindelijk moesten we voor een heel bord mét drankje nog geen eens 1 euro afrekenen! Het eten was best ok en we waren echt verbaast dat het zo goedkoop was.

De volgende dag gingen we met de grabtaxi richting één van de grote shoppingmalls, want deze keer had Nancy een nieuwe broek nodig want die was op Sumatra uit haar broek gescheurd.. en nee, niet omdat ze zoveel was aangekomen haha. Nadat we waren geslaagd zijn we langs het bekende monument uit de tijd van Nederlands-Indië gegaan. Helaas was het een maandag en was het nationaal museum gesloten. We hadden slechts één dag gepland in deze stad dus moesten dit jammer genoeg overslaan. De volgende dag stapten we vroeg in de trein voor de rit naar de volgende stop op Java: het stadje Bandung!

Bandung
De volgende stop is het stadje met de Parijse invloeden: Bandung. Nadat we een flink stuk hebben gelopen vanaf het treinstation kwamen we aan bij de accommodatie: Vio veteran. Op zich een prima hotel en (omdat we in het laagseizoen zaten) ook een prima prijs. Tijd om de stad te gaan ontdekken! In sommige straten krijg je nog wel wat mee van Parijs, er zijn leuke winkeltjes en eettentjes. Je vind er ook een aantal shoppingmalls en in een daarvan hebben we een middagje doorgebracht want het begon heel hard te regenen! Helaas hadden we 2 dagen slecht weer en werd het tijd om richting onze volgende stop te gaan, waar het hopelijk ook beter weer zou zijn!

Pangandaran
Pangandaran Java Indonesië Reizen Backpacken Wereldreis Dare2TravelWe zijn met de lokale bus naar het badplaatsje Pangandaran gegaan. Dit was op zichzelf al een heel avontuur, want de bus leek zo oud dat die elk moment uit elkaar kon vallen. Ook was het een weg met heel veel bochten en dat was met deze bus best gevaarlijk. We werden afgezet bij de poort van het dorpje en moesten nog een stuk verder lopen naar de accommodatie Pondok Wulan. We hadden een heel basic en nogal gedateerd kamertje maar we besloten hier toch te blijven omdat het een goede prijs was voor een accommodatie inclusief ontbijt. We werden vriendelijk ontvangen door de half Nederlandse eigenaresse Betty. Grappig om weer eens Nederlands te praten met iemand anders dan elkaar. We zaten daarnaast heel dichtbij het strand en konden via de accommodatie een scootertje regelen om de omgeving te ontdekken. We hebben s’avonds lekker gegeten bij een restaurantje aan het strand waar de eigenaar ook Nederlands met ons praatte! Vooral hier op Java merken we dat de Nederlandse invloeden nog goed merkbaar zijn bij de oudere generatie vanwege de koloniale geschiedenis.

In de omgeving van Pangandaran kun je naar de Green Canyon, en de Green Valley. Wij hebben een scootertje gehuurd en zijn hier onder andere langsgekomen. Het is een erg mooi stukje natuur. Blijkbaar komen er ook veel lokale mensen naar het Badplaatsje Pangandaran om te relaxen op het strand en vakantie te vieren. In het weekend werd het heel druk op het strand en s’avonds was er een soort van marktje waar mensen rondreden in grappige verlichte wagentjes met keiharde muziek. Leuk om dit stukje Java mee te pakken tijdens onze reis, aangezien dit vaak nog wordt overgeslagen door veel reizigers.

Yogyakarta

Jakarta Indonesië Gekleurde kuikentjes Dare2Travel Reizen Backpacken WereldreisNa een paar dagen lekker relaxen in het badplaatsje Pangandaran zijn we weer in de oeroude lokale bus gestapt en die bracht ons naar het treinstation om verder te reizen naar het stadje Yogyakarta. Eenmaal aangekomen zijn we met de taxi naar onze accommodatie gegaan. The Wayang homestay is een echte aanrader, de gastvrouw en gastheer zijn hele vriendelijke mensen die je met van alles willen helpen. Daar komt nog eens bij dat het supergoedkoop is, wij betaalden slechts 12 euro per nacht inclusief ontbijt en je kunt hier gratis gebruik maken van de fietsen, wat heel handig is in Yogjakarta als je niet midden in het centrum zit. Op de fiets hebben we een rondje door de stad gemaakt. Je kunt je hier zeker een aantal dagen vermaken, want het is een hele gezellige stad met leuke winkeltjes, marktjes en de welbekende Malioboro street. Let wel op alle batik-verkopers die je met een vrolijke babbel mee loodsen naar een soort van artgallery. Wij werden bijna overgehaald om een “orgineel’’ batikdoek te kopen. Later pas lazen we op internet dat dit een hele organisatie is van meestal namaak, of kopieën van de originele batik schilderijen. Ze vertellen je allemaal dat je snel moet beslissen, want de artgallery sale zal de volgende dag weg zijn. Wij hebben het uiteindelijk niet gekocht hoewel de meeste doeken er best wel mooi uitzien ook al is het nep.

Verder zijn er veel leuke restaurantjes in Yogyakarta en hebben we dan ook heerlijk Indonesisch gegeten. Het restaurantje ‘just juice’ is zeker aan te raden, het lijkt op een westers cafe maar dat is het niet, je kunt hier lekkere smooties en indonesische maaltijden bestellen voor een spotgoedkope prijs. Hierna was het tijd om de beroemde Borobudur te bezoeken, de belangrijkste reden voor ons om naar Yogyakarta te komen. We zijn vroeg vertrokken met de lokale bus en hier in anderhalf uur naartoe gereden, hiermee voorkom je een ‘dure’ taxirit of tour en ben je slechts een paar euro kwijt! Als je zo slim bent om je oude studentenkaart te bewaren en je nog een beetje lijkt op je foto kun je voor de studentenprijs naar binnen bij de Borobudur, wat wij natuurlijk hebben gedaan haha. De Borobudur is een indrukwekkende en gigantische Boeddhistische tempel. Daarom ook niet voor niets ’t icoon en trekpleister van het eiland Java. De muren bestaan allemaal uit uitgehouwen Boeddha’s en in de kleine stupa’s op de etage’s is ook een Boeddha hoofd geplaatst, volgens de geruchten brengt het geluk als je deze weet aan te raken.

Java Indonesië Borobodur Tempel Backpacken Reizen Wereldreis Dare2Travel
Niet alleen de Borobodur was een bezienswaardigheid maar Nancy blijkbaar ook: Naast de westerse toeristen zijn er ook genoeg lokale Indonesische mensen die naar de tempel komen en ze wilden allemaal met haar op de foto. Blijkbaar hebben ze nog niet vaak half Indonesische mensen gezien haha. Nadat we ons een aantal dagen prima vermaakt hadden in Yogya, werd het tijd om de trein te pakken richting Malang, deze stad is ons uitgangspunt om de beroemde Bromo vulkaan te bezoeken!

Malang & Bromo Vulkaan
Van te voren hadden we contact met de lokale gids Yohannes, hij biedt tours aan naar de Bromo en Ijen vulkaan. Yohannes en zijn vrouw Mila kwamen ons ophalen vanaf het treinstation en brachten ons naar het hotel. In Malang zelf is er niet heel veel te doen en daarom wilden we zo snel mogelijk richting de Bromo. We besloten om de één-daagse tour te doen naar de Bromo en de Ijen niet te doen, hiervoor heb je namelijk een overnachting nodig en dat wilden wij voorkomen. We zouden op de dag zelf heel vroeg in de ochtend (1 uur s’nachts!) moeten vertrekken voor de tour zodat we een zonsopgang bij de Bromo konden zien! Yohannes bood aan dat wij de volgende dag een paar uur bij hem in de logeerkamer konden blijven zodat we toch nog wat uurtjes slaap konden pakken. Het klikte heel goed met hem en zijn vrouw Mila en hij vertelde ons van alles over zijn werk en leven in Indonesië. S’avonds gingen we gezellig wat met ze eten en kwamen we uiteindelijk terecht in een straatje met een warung waar alleen maar lokale mensen zaten. Dan weet je in ieder geval dat het goed eten is! Hierna konden we nog even bij Yohannes en Mila thuis chillen, een paar uurtjes slapen en toen stapten we weer in de auto.

Bromo Vulkaan Dare2Travel Reizen Backpacken Java Wereldreis IndonesiëVanaf Malang duurt het ongeveer 3 uur voordat je bij de voet van de Bromo vulkaan bent. Hierna kun je of te voet of paard verder en na een stevige klim kom je uit bij het uitkijkpunt waar je de zonsopgang en de bromo goed kunt zien. Sportief als we zijn, zijn we natuurlijk zelf gaan lopen haha. Eenmaal boven was het een kwestie van een goed plekje vinden, wachten en bewonderen! Wat een geweldig mooi plaatje en gelukkig ook een zonnetje! We misten alleen de popcorn nog :P. Heel indrukwekkend om te zien! ‘Helaas’ was de Bromo op het moment actief en mochten we niet richting de krater omdat het te gevaarlijk zou zijn. Jammer, want wij hadden wel even een kijkje willen nemen in een borrelende vulkaan. Maar dat nam gelukkig niet weg dat de actieve vulkaan misschien nog wel mooier is om te zien met de gaswolken die er uit kwamen! Na een paar uur liepen we weer naar beneden en werden we op de scooter gezet en richting Yohannes en Mila gebracht waar we konden ontbijten. Geen westers ontbijt maar gewoon nasi goreng op de vroege morgen. Hierna heeft Yohannes ons zelfs nog naar het busstation gebracht en stapten we in de lokale bus richting Surabaya. Vanaf Surabaya vliegen we direct naar Lombok om ons visum te verlengen.

Mocht je zelf richting Java gaan en wil je ook de Bromo vulkaan en eventueel de Ijen bezoeken dan kunnen we de tour van Yohannes & Mila aanraden! We hebben van begin tot eind een geweldige service van Yohannes en zijn vrouw Mila gehad! Als je ons een berichtje stuurt dan kunnen we je zijn telefoonnummer geven en vertellen we je ook hoe je 10% korting kunt krijgen op zijn tour! Gewoon doen dus 😉